Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Manažerské etudy II

Jak jsem vůbec nepochopila, co je to ten proaktivní prodej, a jak jsem si, já trubka, myslela, že to znamená chtít víc prodat.

 

 

Jak jsem již zmínila v předchozích manažerských etudách, můj zaměstnavatel investoval každoročně opravdu nemalé peníze do různých školení zaměstnanců, a jedním z nich bylo věnováno tak zvanému proaktivnímu prodeji.

Všichni manažeři až po tu moji slavnou pozici vedoucí prodejního oddělení byli proškoleni na centrále renomovaným školitelem, který dostal dva dny na to, aby z nás udělal odborníky na prodej čehokoli, a aby nám pokud možno žádný zákazník neprchl, aniž by byl lapen a odnášel si nějaký ten nákup.

Firma na nás nešetřila, evidentně si uvědomovala, že jakkoli vysoká investice do vzdělání a schopností svých zaměstnanců, může být mnohonásobně zúročena. Ubytovaní jsme byli v luxusním hotelu se snídaní, dostali jsme oběd v  jídelně pro vysoké manažery (kde se vaří samozřejmě na zcela jiné úrovni, než v jídelně pro obyčejné zaměstnance, kam jsme se jinak chodili stravovat běžně) a k dispozici byly během celého dne sušenky a káva. Zkrátka příjemně strávené dva dny.

Takto proškolení měli pak vybraní manažeři vyrobit odborníky na prodej čehokoli i z ostatních zaměstnanců, měli na to zhruba čtyři hodiny.

Pokud by někomu připadalo divné, že manažeři, u nichž je předpoklad, že jejich schopnosti jsou, vzhledem k postům, které zastávají, o něco výše ve srovnání s ostatními zaměstnanci, potřebují na proškolení dva dny, zatímco řadový zaměstnanec musí totéž pochopit za čtyři hodiny, prosím nepřemýšlejte o tom. Kdo moc přemýšlí, moc toho vymyslí, a na to tady není nikdo zvědavý.

„Jitko, staňte se školitelkou, pojďte do toho,“ požádali mě personalistka s manažerem Máňou. „Já? Já se svojí pověstí mrchy, tyrana a zmije jedovaté, bych měla dělat školitelku? To, myslím, není dobrý nápad,“ odmítla jsem hned napoprvé. „Ale jo, vždyť vy umíte mluvit, vy to zvládnete, a my zkrátka potřebujeme někoho, kdo se toho ujme, my nikoho jiného nemáme,“ přemlouvali mě, načež jsem, já blbec dobrotivý ochotný, kývla.

„Jitko, na centrále se úplně zděsili, když zjistili, že máte dělat školitelku právě vy,“ pravil o několik týdnů později ředitel. „A kdo konkrétně se tolik zděsil?“ nedokázala jsem se nezeptat. „Všichni, samozřejmě včetně regionálního manažera,“ konstatoval ředitel, a mě napadlo, že je docela vtipné, že pro všechny ty hlavouny představuji takového strašáka, aniž by mne kdokoli z nich osobně poznal.

Dokonce ani regionálnímu manažerovi, který přebral tuto funkci již před rokem po vzteklém Francouzovi, nestál žádný z nás vedoucích za to, aby nám alespoň potřásl tlapou a pravil: „Já jsem nějakej Franta Vonásek, budu tady dělat regionálního manažera, a vy mi budete několik dalších měsíců úplně u prdele,“ což mně osobně by bylo mnohem milejší, než když mě ignoruje a jeho představy, připomínky a požadavky mi tlumočí manažer Máňa, ředitel, oblastní manažerka, nebo všichni tři najednou. To jeho předchůdce Francouz byl sice vzteklina, nazval vás klíďo sťupídem a porval se s paletou brambor, ale při každé své návštěvě vám podal ruku, a když ho ten rapl přešel, zavtipkoval nebo na vás dokonce přátelsky mrkl.

A tak bylo rozhodnuto, že školitelem bude manažer Máňa, který mě původně tolik přemlouval. Já byla samozřejmě ráda, protože mi odpadla spousta starostí.

Proškoleni již byli všichni a nastal čas prověřování.

Na prodejnu to navalil onen renomovaný školitel, který si s námi dal dva dny práce a přinesl si na mě k vyplnění formulář zvaný Zhodnocení prodejních aktivit manažera, v němž hodnotil moje schopnosti v jednotlivých bodech na stupnici jedna až devět.

V pořádku byl zrakový kontakt, zákazník byl pozdraven na vzdálenost cca 2m, správně jsem zvolila úhel k zákazníkovi, kladla jsem otevřené otázky, proběhla presentace s inklinováním ke koupi, včas jsem reagovala na nákupní signály, rozhodně jsem se však mohla více usmívat, nicméně moje řeč těla byla pozitivní a vcelku synchronizovala s řečí těla zákazníka, zákazník koupil, a pak jsem to pohnojila – na jeho poděkování jsem reagovala slovy: „Není zač,“ což bylo špatně, protože správná odpověď měla být krátce: „Prosím.“

Moje "brilantní a účelové jednání" bylo ohodnoceno číslem šest s tím, že na těch drobných nedostatcích ještě zapracuji, a byla jsem ujištěna, že nemusím být vůbec smutná, neb to je celkem dobrý výsledek, vezmu-li v potaz, že devítku má jenom Bůh a osmičku můj školitel.

A zatímco firma investovala spoustu peněz do našich prodejních schopností, zapomněla tak nějak změnit své staré návyky, takže i nadále probíhalo akční zdražení, zákazník si nesměl koupit víc, než pět kartonů hroznového vína a tři kartony banánů, na první den akce nám chyběla polovina zboží, a úplně jelen jsem byla z toho, když přišel z nákupního oddělení e-mail tohoto znění: „Omezte paletové prodeje zboží! Zamezte spekulativním prodejům!“

A tak mi nakonec nezbylo, než využít svých právě nabytých proaktivně prodejních dovedností k tomu, abych vysvětlila našemu zákazníkovi: „Jó milý pane podnikateli, jestli si myslíte, že si tady u nás ve velkoobchodě koupíte zboží za zajímavou cenu celou paletu, a pak to zboží za vyšší cenu prodáte, tak to jste tedy na omylu. To my tady takové spekulanty, co si říkají obchodníci, máme přečtené, nás jen tak nedoběhnete. Kam bychom přišli, kdybychom toho zboží v tom našem velkoobchodě prodali moc, to dá přeci rozum.“

A můj zaměstnavatel mi jistě promine, že jsem se v takovém případě ani trochu nesnažila synchronizovat moji řeč těla s řečí těla zákazníka.

Ještě štěstí, že jsem se nestala tím školitelem, to by byl fakt asi malér.

Ukázka z knihy MANTINELY 

Jitka Gotterová

Autor: Jitka Gotterová | středa 17.7.2013 15:16 | karma článku: 13,57 | přečteno: 1074x
  • Další články autora

Jitka Gotterová

Chudé Vánoce ?

Každou chvíli narazím na internetu na nějaký článek, který vypráví, jak si hlavně samoživitelky a další sociálně slabší rodiny ztěžují, že nemají ani na dárky pro děti a pro své blízké. Já to vidím jako příležitost upravit hodnoty

16.12.2022 v 18:11 | Karma: 26,75 | Přečteno: 707x | Společnost

Jitka Gotterová

Jak vám pracovní úraz může změnit život

Co je u nás v Čechách možné a jak je u nás postaráno o nemohoucí lidi, kteří celý život pracují a přispívají do systému a následně očekávají, že se o ně stát postará alespoň po dobu, než se zotaví po pracovním úrazu.

11.12.2022 v 14:10 | Karma: 19,77 | Přečteno: 696x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Roušky, respirátory a cosi shnilého mezi lidem českým

Se zájmem jsem si přečetla článek blogerky Dáši Stárkové s názvem Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem , kde autorka lidu českému vytýká neohleduplnost, bezohlednost, nezodpovědnost ba doslova prohnilost ........

5.12.2022 v 7:00 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1213x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Jsem spokojená a vděčná Bohu

Myslím to vážně. Velmi mě zaujal článek s názvem Jak vypadá skutečná bída v němž se autor zamýšlí nad nářky lidí nad dnešní nelehkou situací a vyvozuje závěry, že nikdo z těch uřvanců nemá ani potuchy, co je to skutečná bída.

28.11.2022 v 18:15 | Karma: 25,40 | Přečteno: 656x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Diagnóza zní jasně a nesmlouvavě - Troll

Nedávno pan doktor Tomáš Vodvářka publikoval na iDnesu svůj článek psaný pro blogosféru s názvem Kde končí svoboda slova? Musela jsem se nad položenou otázkou pousmát, protože mě ihned napadla odpověď: "No přeci na iDnesu."

11.11.2022 v 11:30 | Karma: 28,53 | Přečteno: 584x | Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

  • Počet článků 169
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4466x
Co na srdci, to na jazyku, neboli huba nevymáchaná. Na tomto blogu publikuji pouze svoje vlastní názory,pocity a postřehy, které nemusí být totožné s těmi vašimi.Každý zkrátka vnímáme svět kolem nás po svém. To, že mají lidé rozdílné názory neznamená, že se nemohou respektovat. Kliknutím na fotografii či jméno nad ní se zobrazí další články autora. Moje knihy TAK JDE ŽIVOT, LIDÉ JSOU RŮZNÍ, KRASOTINKY VE SVĚTĚ DUCHŮ a MANTINELY (k jejichž napsání mne inspirovaly osobní zážitky ve velkoobchodu MAKRO) lze objednat na knihy.gotterova@seznam.cz, http://www.stahuj-knihy.cz/,http://knihy.abz.cz/ a nově také v Kanadě a USA www.czech-books.com

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy