Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Veselé příhody z práce - z cyklu Manažer 21 století

Jak jsem onehdá začala pracovat v maloobchodní prodejně. Hned první den posbírá nové zaměstnance řidič osobního automobilu před jednotlivými prodejnami a odfrčí s nimi směr centrála, kde se koná počáteční sběr informací

a představení jednotlivých manažerů. Po měsíci by si to ti, co vydrží, měli zopakovat a projít jakýmsi zkušebním testem, zda si již dostatečně osvojili zavedená pravidla. Vzhledem k tomu, že hodně lidí taky nevydrží a na prodejnách je de facto ustavičně podstav, není tak nějak na nějaké přezkoušení všech čas. Kdo by na těch pokladnách asi seděl, kdyby se všichni jenom školili, že? No, a když si zjišťujete, jestli jako nevadí, že jste zcela nepřezkoušeni, mávne vedoucí prodejny jen rukou a oznámí vám, že to dozajista nikdo řešit nebude. A měl pravdu.

Vzhledem k tomu, že dá každou chvíli výpověď i člověk, který kromě své náplně práce prodavač/pokladní zastává též velmi významnou funkci takzvaného „školitele“ je třeba při školení nových zaměstnanců na jednotlivých prodejnách improvizovat, a zkrátka sehnat někoho, kdo by zaskočil. Firma přeci garantuje propracovaný systém zaučení.

Chvíli jsem protestovala, že bych jako nově nastoupivší zaměstnanec na pozici zástupce vedoucího prodejny, který nejen že nebyl přezkoušen na centrále, ale sám je ještě dokonce ve zkušební době, měla jít odborně školit lidičky, z nichž někteří byli paradoxně u firmy déle, než já. Marně. Regionální manažer nikoho jiného neměl, zaměstnanci potřebovali mít ve svých zaškolovacích protokolech nějaké podpisy (já sama měla zaškolovací protokoly téměř prázdné ještě pod dvou letech u firmy, a řádného zaškolení jsem se nikdy nedomohla), a tak mu to přišlo jako rozumné řešení.  Jela jsem tedy šířit své neznalosti.

Už po pár dnech, a v podstatě po celou dobu trvání mého pracovního poměru, jsem si připadala jako totální lempl, co není schopen udělat žádnou práci pořádně.

U každé činnosti, kterou člověk začal dělat, musel být neustále připraven naklusat vyřešit na pokladně storno či vrácení zboží. To obyčejně probíhalo tak, že když jste se vraceli od provedené transakce ke své práci, v polovině cesty na vás pokladní zazvonila znovu, takže jste to otočili a ještě jednou či dvakrát si to zopakovali. Pak vás odchytí zákazník, že nemůže najít rýži a do toho jiný zákazník leží na zvonku u výkupu lahví a rozčiluje se, že mu automat sežral basu s lahvemi a nevyplivl přitom lístek. A tak mu běžíte do kanceláře vyplnit náhradní doklad na vratné obaly – vyplníte datum, čas, částku, proškrtáte nepotřebné kolonky, dáte razítko s podpisem a omluvíte se mu za zdržení. No, a když už to konečně dofuníte k tomu regálu, kde jste před nějakou dobou započali jakousi činnost, zazvoní na vás pokladní a huláká: „Pán má náhradní doklad na vratné obaly, potřebuju otočit klíčem.“ Doběhnete (zásadně běháte, nechodíte!) tedy k pokladně, vezmete si zpět ten lístek, co jste před chvílí vyplnili a otočíte klíčem. Sednete si na svoji pokladnu, abyste stáhli fronty (zákazníkům přeci garantujete jednoho platícího zákazníka a dva čekající), a v tom už na vás ze skladu řvou, že máte u rampy ke složení kamion a taky pekaře. Uzavřete tedy svoji pokladnu a než stačíte odklusat do skladu, už vám jakýsi zákazník cpe pod nos svoje, před téměř dvěma roky za dvě stovky, zakoupené a značně obnošené smradlavé boty, s tím, že to jde reklamovat. Nacpete ty křusky do igelitky a s obrovským přemáháním, abyste se z toho smradu nepoblili, vyplníte reklamační list.

A do toho vás už asi hodinu regionální manažer bombarduje smskami, v nichž monitoruje pohyb svého nadřízeného.

…. a vám je v tu chvíli upřímně úplně u prdele, že pan manažer právě opustil jinou prodejnu a ta vaše je zrovna na dostřel.

Jdete složit ten kamion a z práce odcházíte o dvě hodiny později, než vám bylo naplánováno, hladoví jako vlčáci, protože na nějakou svačinu nebyl čas. To, že jste něco nedodělali, si uvědomíte až druhý den, když vám vedoucí prodejny či regionální manažer položí otázku: „Jak chcete jít příkladem druhým, když nejste schopni udělat ani tu jednu jednoduchou práci?“

Náš zaměstnavatel však přišel na to, jak zaměstnancům na vedoucích pozicích usnadnit práci. I obdrželi jsme každý po jednom notýsku s čtverečkovaným papírem, kam jsme si měli zapisovat vše potřebné, na co zkrátka nesmíme zapomenout.

Se svými zápisky jsme se nedostali ještě ani do poloviny notýsku, když přišlo rozhodnutí, že všichni zaměstnanci musí s okamžitou platností notýsky se čtverečkovaným papírem zahodit a začít používat notýsky s papírem linkovaným. Spolu s linkami přišlo i nové nařízení zapisovat si záznamy z povinných obchůzek prodejny – nesmělo jich být méně, než tři.

Pak dostali dva vysoce postavení manažeři padáka (o důvodu se mezi řadovými zaměstnanci poměrně dost dlouho spekulovalo) a nahradili je dva noví. Spolu s nimi přišlo i nové nařízení stran notýsků.

Notýsky linkované musí všichni zaměstnanci zahodit a s okamžitou platností začít používat notýsky čtverečkované. Ačkoli papír čtverečkovaný nabízel jakousi úsporu místa, nejevilo se býti dosti úsporným pořizovat zápis z každé ze tří obchůzek, a tak se zápis udělal pouze z jedné. I tak si ale každý vedoucí pracovník dělal své poznámky tak nějak halabala, čemuž bylo třeba zabránit.

Kromě nařízení, že na jeden den nesmíme spotřebovat více, než dvě stránky jsme obdrželi samolepky, které nám osobně regionální manažer vlepil na vnitřní stranu desek notýsku, jež nám přesně a názorně ukazovaly jak takový zápis pořídit. Ony dvě stránky byly de facto rozděleny do jakýchsi sektorů, z nichž každý musel obsahovat určitý druh zápisu.

Pravá stránka byla jasná – tam se každý den opsaly body jedna až deset do puntíku stejně jako na vzorové nálepce (chvíli jsem přemýšlela o tom, že bych si vyrobila nějaké razítko, kterým bych tam ty stejné údaje přetiskla a nemusela jako idiot ztrácet každý den čas jejich opisováním). Sektor levá horní obsahoval úkoly jednotlivých zaměstnanců a levá dolní (ta nejmenší část) byla vyčleněna na poznámky z obchůzky, co je třeba udělat. A protože vám sektor levá dolní kolikrát fakt nestačil na to, abyste tam vměstnali všechny ty úkoly, na které nesmíte zapomenout, a protože sektor pravá celá vám zabíraly každý den ty samé informace a byl vám tudíž zcela k nepotřebě, nebylo tak úplně od věci používat ještě některý z těch starých zahozených notýsků, kam jste si mohli jako normální člověk „netrotl“ udělat úplně normální poznámku, na co nesmíte zapomenout.

Jenom jste pak při kontrole notýsku svým nadřízeným museli dávat pozor, abyste vytáhli ten správný – to jste pak ale mohli obdržet pochvalu a do notýsku podpis vedoucího, že vám byl zápis z onoho dne zkontrolován.

Ani ve snu by mě nenapadlo, že se ještě po čtyřicítce budu klepat strachy -:)), jestli nedostanu vyhubováno za špatnou úpravu v sešitku.

Takže až na své prodejně potkáte nějakého vedoucího pracovníka, jak si něco důležitého zapisuje, nerušte ho – pravděpodobně opisuje z nálepky body jedna až deset.

Jitka Gotterová

 

Související článek zde

Autor: Jitka Gotterová | neděle 11.10.2015 20:55 | karma článku: 18,80 | přečteno: 1227x
  • Další články autora

Jitka Gotterová

Chudé Vánoce ?

Každou chvíli narazím na internetu na nějaký článek, který vypráví, jak si hlavně samoživitelky a další sociálně slabší rodiny ztěžují, že nemají ani na dárky pro děti a pro své blízké. Já to vidím jako příležitost upravit hodnoty

16.12.2022 v 18:11 | Karma: 26,75 | Přečteno: 707x | Společnost

Jitka Gotterová

Jak vám pracovní úraz může změnit život

Co je u nás v Čechách možné a jak je u nás postaráno o nemohoucí lidi, kteří celý život pracují a přispívají do systému a následně očekávají, že se o ně stát postará alespoň po dobu, než se zotaví po pracovním úrazu.

11.12.2022 v 14:10 | Karma: 19,77 | Přečteno: 696x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Roušky, respirátory a cosi shnilého mezi lidem českým

Se zájmem jsem si přečetla článek blogerky Dáši Stárkové s názvem Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem , kde autorka lidu českému vytýká neohleduplnost, bezohlednost, nezodpovědnost ba doslova prohnilost ........

5.12.2022 v 7:00 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1213x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Jsem spokojená a vděčná Bohu

Myslím to vážně. Velmi mě zaujal článek s názvem Jak vypadá skutečná bída v němž se autor zamýšlí nad nářky lidí nad dnešní nelehkou situací a vyvozuje závěry, že nikdo z těch uřvanců nemá ani potuchy, co je to skutečná bída.

28.11.2022 v 18:15 | Karma: 25,40 | Přečteno: 656x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Diagnóza zní jasně a nesmlouvavě - Troll

Nedávno pan doktor Tomáš Vodvářka publikoval na iDnesu svůj článek psaný pro blogosféru s názvem Kde končí svoboda slova? Musela jsem se nad položenou otázkou pousmát, protože mě ihned napadla odpověď: "No přeci na iDnesu."

11.11.2022 v 11:30 | Karma: 28,42 | Přečteno: 583x | Hyde park

Jitka Gotterová

Proč?

"Přestěhujeme se do jedné místnosti, zakoupíme kamna, vyhodíme kytky a budeme pěstovat brambory. Moje práce taky není v krizi potřebná, tak se holt uskrovníme, ale nezhroutíme se" - toliko názor jedné umělkyně, podnikatelky.

23.8.2022 v 9:29 | Karma: 38,13 | Přečteno: 1606x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Pravda o vodě

Krize s vodou - čeká nás scénář plynu a elektřiny? Drahé energie dnes řeší kde kdo, ale problémy s vodou jsou již mnoho let upozaděny. Kdo nejvíce získává na prodeji vody občanům v ČR? A proč?

2.8.2022 v 23:24 | Karma: 27,41 | Přečteno: 584x | Diskuse| Politika

Jitka Gotterová

Války, umírání a zasloužená vtipná karma

Tak jsem si přečetla článek blogera Karla Trčálka, který je parodií (nic jiného už tento umělec de facto nepíše) na úvahu paní Krištofíkové na téma "války" a přiznám se, že se mi tak nějak podivně sevřel žaludek.

25.7.2022 v 10:59 | Karma: 32,01 | Přečteno: 1101x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde!

Opravdu se nemocný tříletý chlapec stal rukojmím Kremlu? To píše na Forum 24 (názorový internetový deník pro obranu liberální demokracie!!) ruský podnikatel žijící v ČR, nemající koule ani na to, aby se pod svůj názor podepsal.

8.2.2022 v 23:33 | Karma: 33,08 | Přečteno: 711x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Taková veselá smrt

....a na pohřbu se někteří bavili a jiní jen zírali - kam ten svět spěje. Inu úplně všechno se dá dělat jinak. Povídka

14.12.2021 v 16:13 | Karma: 15,35 | Přečteno: 369x | Diskuse| Ostatní

Jitka Gotterová

Žij a nech žít

Jsem úplně zděšena jak mnohdy zcela nechutnými způsoby se vzájemně lidé napadají. Jedno z jakých příčin.

27.10.2021 v 9:20 | Karma: 29,49 | Přečteno: 897x | Diskuse| Liberec

Jitka Gotterová

Ach, ten těžký boj s nespravedlností

Svět odjakživa byl je a bude nespravedlivý. Vždycky. Pro někoho. Lidé si nikdy nemohou být rovni. Nikdy. Nikdy nebudou mít jednotliví lidé stejnou startovací čáru - tak to prostě je.

4.11.2019 v 8:01 | Karma: 34,52 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

PPL prosím ne!

Většina firem dává při doručování zásilek zcela zjevně přednost společnosti PPL před poštou – nejspíš proto, že jsou levnější a rychlejší. Já si naopak raději připlatím za to, že služeb PPL při doručování mé zásilky využito nebude

13.11.2018 v 9:12 | Karma: 24,84 | Přečteno: 2994x | Diskuse| Liberec

Jitka Gotterová

Půl miliardy je vlastně jenom padesát korun na hlavu

...a je prý naše volba, řekneme-li si: „Na té malé holčičce, která tam umřela hlady, mi nezáleží, a radši bych si dal koleno vyvrtat, než bych obětoval pajcku.“ Jedná se o památník Lety.

10.3.2018 v 12:26 | Karma: 40,96 | Přečteno: 1641x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Cikánům vadí prasečák, ale prasecké pomníky jako připomínku svého působení nám staví všude

Nedá mi to a dovolím si reagovat na rozhořčení pana Bangy stran další křivdy páchané majoritní společností na cikánech.

8.3.2018 v 11:35 | Karma: 42,13 | Přečteno: 2165x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

To by jeden nevěřil, jaká jsou ti doktoři prasata

..................................aneb jakým strašlivým trapasem může skončit takové jedno vyšetření

18.4.2016 v 7:21 | Karma: 31,76 | Přečteno: 2943x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Ministerstvo školství hodlá ukončit hladovění dětí ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo dotační program, z kterého budou financovány školní obědy sociálně znevýhodněným dětem. Příjemci programu budou neziskové organizace, které prostřednictvím školy

7.12.2015 v 8:00 | Karma: 45,34 | Přečteno: 6022x | Diskuse| Ostatní

Jitka Gotterová

Srdíčkové dny v Lidlu aneb Jak se dělá charita

Tak nám zase, jako již každý rok, začala v Lidlu sbírka na pomoc nemocným dětem. Každým rokem se vybere více peněz, než rok předcházející,

27.11.2015 v 13:28 | Karma: 36,23 | Přečteno: 3735x | Diskuse| Ostatní

Jitka Gotterová

Veselé příhody z práce - z cyklu Manažer 21 století II.díl

......................................................aneb Kdo to vlastně je ten manažer 21 století?

28.10.2015 v 16:52 | Karma: 24,28 | Přečteno: 1592x | Diskuse| Ostatní

Jitka Gotterová

Prodavačka - pokladní

......jó, ono se řekne, že prodavačku může jít dělat kdejaká blbka, páč k takovému povolání nepotřebujete mít školy, nemusíte nic umět a prostě si tu svoji směnu odsedíte na pokladně. Jenomže ona to tak úplně pravda není, vážení.

4.7.2015 v 17:52 | Karma: 38,23 | Přečteno: 22386x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 169
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4466x
Co na srdci, to na jazyku, neboli huba nevymáchaná. Na tomto blogu publikuji pouze svoje vlastní názory,pocity a postřehy, které nemusí být totožné s těmi vašimi.Každý zkrátka vnímáme svět kolem nás po svém. To, že mají lidé rozdílné názory neznamená, že se nemohou respektovat. Kliknutím na fotografii či jméno nad ní se zobrazí další články autora. Moje knihy TAK JDE ŽIVOT, LIDÉ JSOU RŮZNÍ, KRASOTINKY VE SVĚTĚ DUCHŮ a MANTINELY (k jejichž napsání mne inspirovaly osobní zážitky ve velkoobchodu MAKRO) lze objednat na knihy.gotterova@seznam.cz, http://www.stahuj-knihy.cz/,http://knihy.abz.cz/ a nově také v Kanadě a USA www.czech-books.com

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy