Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koukej to sníst, co by za to děti v Africe daly!

Pokaždé, když mi nechutnalo nějaké jídlo a odmítala jsem ho sníst, pravila maminka: „Koukej to sníst, co by za to támdle děti v Africe daly a ty se tady v tom takhle rejpeš!“ a následovalo kázání o nevděčnosti a někdy i nějaký ten pohlavek, popřípadě jsem nesměla odejít od stolu, dokud to nesním, nebo….

 

Jednou jsem strávila u stolu celou noc, protože už jako malá holka jsem měla potřebu dokázat mamince, že na mě si s nějakým takovým vyhrožováním rozhodně nepřijde, a tiše záviděla dětem v Africe.

Na tyhle příhody spojené s konzumací hnusných jídel si vzpomenu téměř pokaždé, když navštívím naši závodní restauraci.

Naše bramborová kaše vyráběná z prášku by zcela jistě obsadila první místo v soutěži malého chemika a bramborové knedlíky, které, když už se vám je podaří odlepit z patra a ze zubů, vám zcela jistě zůstanou viset v žaludku, takže si ještě několik dalších hodin budete připadat jako vlk, co právě sežral Karkulku.

Ohnedá si moje kolegyně všimla, že se mezi do zlatova opečenými kostičkami houstičky, které si právě nahrnula do hrachové polévky, svíjí jakýsi vlasochlup. Když ho vytáhla, udělalo se všem u stolu poněkud nevolno, ale hlad je hlad, a tak jsme se tak nějak vzájemně ujistili, že se dozajista jedná o čmýří z hlavy, neboť na to, aby to bylo „od jinud“ je to poněkud dlouhé, a polévku jsme zhltli.

Když tudle jeden kolega klepal rohlíkem o stůl, aby dokázal pracovníkům jídelny, že tento patrně nebude z nejčerstvějších, rozčílila se pokladní, že holt musíme jíst to, co přivezl pekař.

Když jsem nedávno obdržela misku s polévkou, přemýšlela jsem celou cestu, než jsem přesunula svůj tác k pokladně, jestli není něco divného na tom, že mám té polévky jenom na dně - třeba to kuchař myslel dobře a snažil se mi jen taktně naznačit: „Tlusťoško nežer.“

I zeptala jsem se paní pokladní, kolik polévky by v té misce mělo jako být. Pravila, že 330ml, a tak jsem vzala kelímek s ryskou, do něhož jsem polévku přelila. Bylo tam necelých 200ml. Přivolala jsem tedy paní pokladní, která na mě začala hned ječet, že ona není kuchař, tak co jí s tím otravuji, a přizvala tedy na moji žádost kuchaře. Ten jen suše konstatoval: „A co jako? Dyk jste si mohla říct a já bych vám dal víc.“

V tu chvíli jsem si uvědomila, že když nechci polévky kávový hrnek, ale porci, kterou jsem zaplatila, musím si říct – jak prosté. Líná huba holé neštěstí.

My, jako zaměstnanci máme nárok na dotované stravování svým zaměstnavatelem, a tak podle počtu směn v daném měsíci, máme nárok na stejné množství dotovaných polévek a hlavních jídel. Jdeme-li na oběd, který se vydává od 11:00 je to pro provozovatele jídelny samozřejmostí, ovšem zaměstnanci, kteří šli na jídlo v 8:00, museli zaplatit za polévku plnou cenu, údajně proto, že polévka vydávaná na snídani je svačinová nikoli obědová a je tudíž dražší. To se samozřejmě nelíbilo těm zaměstnancům (včetně mě), kteří chodí do práce na čtvrtou hodinu ranní a dříve, a jídlo v 8:00 je pro ně de facto takovým obědem, a měli by ho mít tudíž dotované tak, jako zaměstnanci, kteří jdou na jídlo o tři hodiny později. Mluvím v minulém čase, neboť se nám již v tomto ohledu podařilo dotace polévek podávaných v ranních hodinách prosadit.

Když jsem požádala vedoucí jídelny o vysvětlení, jak se ze zelné polévky, které byla včera k obědu, a kterou jsem dnes obdržela ke snídani, stala dražší svačinová, musela jsem se smířit s argumentem: „Prostě tak.“

Přeměna obyčejné obědové polévky v dražší svačinovou patrně spočívá především v řádném uležení či obohacení o nějaké ty suroviny navíc. Což patrně vysvětluje i to, jak se onehdá obyčejná obědová čočková polévka změnila v čočkovou polévku svačinovou, v níž plavala na kousky nakrájená paprika a cibule a chutnala nemlich tak, jako to včerejší lečo, co bylo k obědu s bramboráčkama.

Velmi často je nám jako hitovka za super cenu doporučováno zboží s prošlou dobou trvanlivosti, jako například tři dny prošlá šmoulí lískooříšková pomazánka, nebo čtrnáct dnů prošlá štanglička salámu. Když na to některý ze zaměstnanců upozorní (vzhledem k tomu, že pracujeme v potravinářství, jsme na takové věci obzvláště všímaví), diví se vždy pracovníci jídelny, že vůbec netuší, jak se to mohlo stát.

No, a vzhledem k tomu, že návštěvníků naší jídelny je stále méně a méně, protože jaksi ubývá lidí, kteří by na sobě nechali dělat zadarmo pokusy, rostou nám tak nějak přímo úměrně ceny, aby se ušlý zisk vykompenzoval.

A tak si zklamání z jídla můžeme vynahradit například výbornou tureckou kávou za 25,- Kč, což jistě většina zaměstnanců, jejichž hrubá mzda činí třináct tisíc, kvituje s povděkem. Inu není nad takovou jídelnu pro zaměstnance.

A protože jsem líná dělat si svačiny, a protože hlad je hlad, chodím do té naší jídelny, remcám, rvu se o tu svoji porci a dotaci, a říkám si:

Koukej to sníst, co by za to děti v Africe daly!

 

Poznámka autorky: Jakákoli totožnost se skutečnými událostmi je čistě náhodná -:)

 

Jitka Gotterová

Autor: Jitka Gotterová | sobota 23.2.2013 16:20 | karma článku: 20,10 | přečteno: 1588x
  • Další články autora

Jitka Gotterová

Chudé Vánoce ?

Každou chvíli narazím na internetu na nějaký článek, který vypráví, jak si hlavně samoživitelky a další sociálně slabší rodiny ztěžují, že nemají ani na dárky pro děti a pro své blízké. Já to vidím jako příležitost upravit hodnoty

16.12.2022 v 18:11 | Karma: 26,75 | Přečteno: 707x | Společnost

Jitka Gotterová

Jak vám pracovní úraz může změnit život

Co je u nás v Čechách možné a jak je u nás postaráno o nemohoucí lidi, kteří celý život pracují a přispívají do systému a následně očekávají, že se o ně stát postará alespoň po dobu, než se zotaví po pracovním úrazu.

11.12.2022 v 14:10 | Karma: 19,77 | Přečteno: 696x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Roušky, respirátory a cosi shnilého mezi lidem českým

Se zájmem jsem si přečetla článek blogerky Dáši Stárkové s názvem Kam se poděla ohleduplnost aneb v roušce exotem , kde autorka lidu českému vytýká neohleduplnost, bezohlednost, nezodpovědnost ba doslova prohnilost ........

5.12.2022 v 7:00 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1213x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Jsem spokojená a vděčná Bohu

Myslím to vážně. Velmi mě zaujal článek s názvem Jak vypadá skutečná bída v němž se autor zamýšlí nad nářky lidí nad dnešní nelehkou situací a vyvozuje závěry, že nikdo z těch uřvanců nemá ani potuchy, co je to skutečná bída.

28.11.2022 v 18:15 | Karma: 25,40 | Přečteno: 656x | Diskuse| Společnost

Jitka Gotterová

Diagnóza zní jasně a nesmlouvavě - Troll

Nedávno pan doktor Tomáš Vodvářka publikoval na iDnesu svůj článek psaný pro blogosféru s názvem Kde končí svoboda slova? Musela jsem se nad položenou otázkou pousmát, protože mě ihned napadla odpověď: "No přeci na iDnesu."

11.11.2022 v 11:30 | Karma: 28,53 | Přečteno: 584x | Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 169
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4466x
Co na srdci, to na jazyku, neboli huba nevymáchaná. Na tomto blogu publikuji pouze svoje vlastní názory,pocity a postřehy, které nemusí být totožné s těmi vašimi.Každý zkrátka vnímáme svět kolem nás po svém. To, že mají lidé rozdílné názory neznamená, že se nemohou respektovat. Kliknutím na fotografii či jméno nad ní se zobrazí další články autora. Moje knihy TAK JDE ŽIVOT, LIDÉ JSOU RŮZNÍ, KRASOTINKY VE SVĚTĚ DUCHŮ a MANTINELY (k jejichž napsání mne inspirovaly osobní zážitky ve velkoobchodu MAKRO) lze objednat na knihy.gotterova@seznam.cz, http://www.stahuj-knihy.cz/,http://knihy.abz.cz/ a nově také v Kanadě a USA www.czech-books.com

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy